New York bringer tilbagehadet trangselsskat i 2025

Det blev kasseret før, men nu er det tilbage.

Endnu en omstridt trængselsafgift indføres i New York

New York er igen i rampelyset med sin beslutning om at genindføre den kontroversielle trængselsafgift, der kræver, at næsten alle bilister, der kører ind i byens centrale områder, skal betale en afgift. Denne ordning, som er bakket op af byens borgmester, træder i kraft fra den 5. januar 2025.

Bilister, der kører ind i Central Business District (CBD), vil blive opkrævet 9 dollars for biler og 4,50 dollars for motorcykler. Større køretøjer som mindre lastbiler og busser vil blive pålagt en afgift på 14,40 dollars, mens større lastbiler og turistbusser skal betale 21,60 dollars. Der er dog planlagt rabatter for nattetidsture.

Motiver og mål

Det primære mål med trængselsafgiften er at bekæmpe trafiktrængsel, forbedre luftkvaliteten og skaffe de nødvendige midler til offentlig transport. Initiativet forventes at rejse anslået 15 milliarder dollars, som vil blive brugt til at opgradere og udvide Metropolitan Transportation Authority (MTA) tjenesterne.

Byens myndigheder forudser, at biltrafikken vil falde med 5%, og at antallet af køretøjer i CBD vil reducere med 10%, når afgifterne træder i kraft.

Oprindelig modstand og ændringer

Trængselsafgiften var oprindeligt planlagt til at blive indført i 2023, men stødte på betydelig kritik, især på grund af dens økonomiske byrde for bilister. Som svar herpå annoncerede New Yorks guvernør Kathy Hochul en lavere takststruktur end oprindeligt foreslået.

"En afgift på 15 dollars var simpelthen for høj i betragtning af de nuværende økonomiske forhold," forklarede Hochul. "Ved at reducere den daglige afgift til 9 dollars vil vi spare daglige pendlere næsten 1.500 dollars om året, hvilket vil gøre en meningsfuld forskel for mange familier."

Mens pendlerne og bilisterne står over for de vigtigste afgifter, retter andre ændringer sig mod samkørsels- og taxatjenester. Uber- og Lyft-ture vil få en afgift på 1,50 dollars pr. tur, og taxature vil få en afgift på 0,75 dollars pr. tur. Kritikere advarer om, at disse omkostninger kan blive overført til passagererne og yderligere øge den økonomiske byrde.

Undtagelser og hensyn

Der er dog undtagelser for visse grupper. Beboere med lav indkomst og handicappede vil være berettiget til rabatter eller fritagelser, hvilket har til formål at lette virkningen på sårbare befolkningsgrupper.

Den større sammenhæng

Bymyndighederne hævder, at trængselsafgiften handler om mere end blot at rejse penge. Planen er designet til at reducere forurening, minimere trafikken og finansiere et mere effektivt offentligt transportsystem.

Om tiltaget vil lykkes eller blot forøge frustrationen blandt bilisterne, er et åbent spørgsmål. Men én ting er sikkert: New Yorks veje og pengepung står over for en betydelig påvirkning.