Car giant afskediger 1.000 ansatte på grund af elbil-omkostninger

Bilgiganten skærer i omkostningerne for at gøre elbiler mere overkommelige.

General Motors (GM) har endnu engang rystet bilsektoren med en massiv runde af afskedigelser. Fredag morgen informerede bilgiganten 1.000 ansatte om deres afskedigelse, i et forsøg på at nedbringe omkostningerne relateret til elbiler (EV'er). Disse afskedigelser er en del af GMs langsigtede strategiske plan for at reducere de høje udgifter og de betydelige tab i forbindelse med EV-segmentet.

Nyheden om afskedigelserne blev først rapporteret af Reuters, der fremhæver, at GM allerede tidligere på året har gennemført betydelige personale-reduktioner. Fredagens besked øger antallet, og der spekuleres i, at GM planlægger at skære mellem 1,8 milliarder og 3,6 milliarder dollars i EV-relaterede tab inden næste år.

Endnu en bølge af afskedigelser

De berørte medarbejdere blev tidligt fredag morgen underrettet via e-mail om, at deres stillinger var blevet ophævet. Blandt de afskedigede var en tidligere direktør for konkurrentanalyse, der delte nyheden via en social gruppe på de sociale medier. Nedskæringerne rammer både timelønnede og funktionærlønnede ansatte, med størstedelen af dem værende fastansatte ved GMs globale tekniske center i Warren, Michigan.

Dette følger efter tidligere afskedigelser i 2024, hvor mere end 1.000 softwareingeniører og relaterede stillinger mistede deres job i august, samt 1.700 produktionsmedarbejdere i Kansas måneden efter. Samlet set har GM reduceret sin arbejdsstyrke med over 3.700 ansatte i år.

Elektrisk fremtid på spil

På trods af voldsom investering har GMs salg af elektriske køretøjer ikke leveret som forventet, hvilket har gjort det nødvendigt for automakeren at revurdere sin fulde elektrificeringsstrategi. GM har annonceret planer om at nedtrappe sine fuldt elektriske initiativer og i stedet skifte fokus til hybrid- og plug-in hybridmodeller. Disse forventes på markedet inden 2027.

Interessant nok synes andre store bilproducenter som Ford og Volvo, som tidligere havde et partnerskab fra 1999 til 2010, at følge en lignende rute, hvilket lægger vægt på hybridbiler frem for fuldt elektriske varianter.

Politisk og fagforeningsdynamik

Den politiske situation under Donald Trump—der potentielt kan skabe yderligere usikkerhed for GM—tilføjer et ekstra lag af bekymring. Trump har udtalt sig med kritik af elektriske køretøjer og har kaldt dem for svindel. I 2023 underskrev GM en aftale med fagforeningen United Auto Workers (UAW), hvor de forpligtede sig til mere end 5,7 milliarder dollars i nye EV-projekter, inklusive anlægsopgraderinger i Michigan og Tennessee.

Det er endnu uklart, om de seneste afskedigelser vil påvirke denne aftale. Alt i alt viser den nuværende situation de komplekse udfordringer, som General Motors står overfor, mens de forsøger at navigere i den hurtigt skiftende bilindustri.