I en tid med finansielle udfordringer der synes uden ende, kæmper den amerikanske luft- og rumfartsgigant Boeing for at sikre overlevelse ved at indsamle formidable $35 milliarder i finansiering. Virksomheden står overfor en række kritiske problemer, herunder sikkerhedsfejl, en længerevarende strejke blandt arbejderne, og ikke mindst en reduktion af arbejdsstyrken på 10%. Midt i denne krise sigter Boeing mod at rejse $25 milliarder gennem salg af aktiver og udstedelse af gæld, suppleret af en ny kreditlinje på $10 milliarder sikret hos store amerikanske banker.
$25 milliarder over de næste tre år
Boeings nyligt offentliggjorte finansielle redningsplan, som blev indsendt til den amerikanske Securities and Exchange Commission (SEC), har til formål at bringe virksomheden tilbage på sporet. Ifølge El Economista, omfatter planen at opnå likviditet ved hjælp af midler fra Bank of America, Citibank, Goldman Sachs og JP Morgan. Boeing har dog endnu ikke aktiveret deres nye kreditlinje eller den eksisterende revolverende kreditfacilitet, hvilket viser hvor kritisk behovet for kontanter er i denne svære tid.
Boeings tilbud om 30% lønstigning blev afvist
De økonomiske vanskeligheder forstærkes yderligere af de konstant igangværende arbejdsnedlæggelser, som koster virksomheden omkring $500 millioner om ugen. På trods af tidligere forsøg på at forhandle med arbejderne, blev Boeings forslag om en 30% lønforhøjelse afvist. Forhandlingerne mellem selskabet og fagforeningerne er gået i hårdknude, og det har resulteret i forsinket produktion og yderligere økonomiske tab.
For at modvirke de økonomiske trængsler har Boeing taget drastiske skridt ved at reducere deres arbejdsstyrke med 10% og annullere yderligere forhandlinger med arbejdernes fagforeninger. Alligevel løser disse tiltag ikke firmaets samlede økonomiske byrde. Økonomiske eksperter hos Moody's og S&P Global overvejer nu at nedgradere Boeings kreditvurdering, hvilket kan få selskabets gæld til at blive betegnet som 'junk bonds'.
I løbet af 2024 har Boeing set en dramatisk nedgang på aktiemarkedet med et fald på 42,8%, der svarer til et tab på $65,89 milliarder. Konkurrenten Airbus fortsætter med at overgår Boeing på markedet, hvilket understreger et historisk skift i dominans i luftfartsindustrien.